Czego trzeba unikać przy arytmii serca?

serce 23 Nov

Czego trzeba unikać przy arytmii serca?

Arytmia jest zaburzeniem rytmu serca. Zwykle jego praca dzieli się na dwie fazy: rozkurczową, w której mięsień sercowy rozluźnia się, a komora wypełnia się krwią, oraz skurczową, w której mięsień kurczy się i wyrzuca krew do krwiobiegu, utrzymując przepływ krwi i ciśnienie krwi.

Proces ten przebiega w sposób regularny i rytmiczny, jednak w sytuacji kiedy system ten zostaje zakłócony, dochodzi do swojego rodzaju zaburzeń rytmu serca, a więc właśnie arytmii.

Możemy rozróżnić dwie główne grupy arytmii: arytmie powolne lub bradyarytmie i arytmie szybkie lub tachyarytmie. Na podstawie częstotliwości ich występowania, arytmie można podzielić na arytmie przewlekłe (stałe) i napadowe (sporadyczne).

Kluczowe znaczenie ma prawidłowe zdiagnozowanie rodzaju arytmii u pacjenta w celu ustalenia najbardziej odpowiedniego leczenia w każdym przypadku.

Przyczyna występowania arytmii

Do najczęstszych przyczyn arytmii możemy zaliczyć:

• konsekwencje wcześniejszych chorób, takich jak choroby o podłożu kardiologicznym,
  • nieprawidłowy poziom potasu w organizmie,
  • niewydolność serca,
  • nadczynność tarczycy,
  • nadmierne spożycie alkoholu, kofeiny, nikotyny lub narkotyków,
  • leki na ciśnienie krwi lub depresję.

Objawy arytmii

Głównymi objawami arytmii są palpitacje oraz omdlenia. Te i inne objawy (zawroty głowy, ból w klatce piersiowej, utrata przytomności, itp.) mogą być obecne lub mogą pozostać niezauważone i zaobserwowane dopiero po wykonaniu badań diagnostycznych.

Palpitacje wywołują subiektywne, nieprawidłowe odczucie bicia serca, które może być postrzegane jako uderzenia, wyścigi, nieregularne lub tachykardyczne bicie serca.

Omdlenie jest natomiast utratą przytomności spowodowaną zmniejszeniem mózgowego przepływu krwi. Chociaż większość omdleń jest spowodowana przyczynami innymi niż arytmia, kiedy arytmia powoduje omdlenie, z pewnością nie należy go lekceważyć.

Oprócz tego do popularnych objawów arytmii zaliczamy:

• zawroty głowy,
  • ból w klatce piersiowej,
  • utraty przytomności.

Jak jej zapobiegać arytmii?

Aby zapobiec arytmii i wszelkim innym chorobom serca, ważne jest prowadzenie zdrowego trybu życia. Oto kilka zaleceń, których warto przestrzegać:

• zadbaj o aktywność fizyczną,
  • unikaj palenia tytoniu,
  • utrzymuj zdrową wagę,
  • zadbaj o zdrową i zrównoważoną dietę,
  • unikaj stresujących sytuacji,
  • przyjmuj leki zawsze zgodnie z zaleceniami lekarza,
  • unikaj kofeiny, nikotyny i alkoholu,
  • kontroluj swój poziom cholesterolu i ciśnienia krwi. Nie lekceważ badań okresowych.

arytmia

Arytmia a odpowiednia dieta

Jeśli cierpisz na arytmię, powinieneś stosować zdrową dla serca, zróżnicowaną i zbilansowaną dietę, unikając pokarmów zawierających dużo tłuszczów nasyconych, tłuszczów trans i cholesterolu, na przykład: pełnotłustych produktów mlecznych (zastąpić odtłuszczonymi produktami mlecznymi), masła (zastąpić oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia), tłustych mięs (zastąpić chudym mięsem, z małą ilością tłuszczu, takim jak królik lub kurczak bez skóry), wędlin, żółtek jaj, głęboko smażonych potraw i przetworzonego pieczywa.

Przy zakupie produktów spożywczych ważne jest, aby zwracać uwagę na etykietę. Szukaj i kupuj produkty o niskiej zawartości tłuszczu całkowitego, tłuszczów nasyconych i cholesterolu. Najbardziej odpowiednim tłuszczem jest tłuszcz jednonienasycony (oliwa z oliwek) oraz kwasy tłuszczowe omega 3 (zaleca się spożywanie 3 porcji tłustych ryb tygodniowo: sardele, sardynki, anchois, miecznik, łosoś itp.)

Jeśli chodzi o sam sposób przygotowania potraw, wybieraj niskotłuszczowe metody gotowania, takie jak piekarnik, grill, pieczenie, gotowanie na parze.

Jeśli chodzi o napoje, należy unikać kawy, herbaty, napojów alkoholowych i energetycznych oraz napojów bezalkoholowych zawierających kofeinę. Włącz do swojej diety produkty bogate w magnez, takie jak orzechy, zboża i nasiona roślin strączkowych, ponieważ ich niedobór może być czynnikiem ryzyka arytmii.

Problemy z rytmem serca? Konieczna jest wizyta u kardiologa

Serce należy do najważniejszych organów organizmu człowieka, a arytmia to jedna z oznak, że nasze serce i zdrowie naszego organizmu domaga się uwagi. Zatroszcz się o kondycję Twoją i Twojego serca, korzystając z porady kardiologa z Jeleniej Góry przyjmującego w CM Zabobrze.